Ny FDB undersøgelse: 160.000 danskere opfatter sig som vegetarer (Pressemeddelelse, 18. nov. 2010)

68 % af danske kvinder anerkender gode grunde til at spise mindre kød

3,9 % af danskerne – ca. 160.000 danskere – opfatter sig selv som vegetarer eller veganere. Det viser en helt ny undersøgelse, som FDB Analyse har udført for Dansk Vegetarforening.

Samtidig mener hele 61 % af danskerne – 68 % af kvinderne og 54 % af mændene – at der kan være gode grunde til at spise mindre kød. 36 % mener, at hensynet til egen sundhed er det bedste argument, mens 15 % peger på klimaet, og 10 % fremhæver hensynet til dyrene.

I praksis er det ikke alle de 160.000, der lever 100 % vegetarisk. Det kan f.eks. være folk, der spiser lidt fisk eller fjerkræ af og til, men stadig ser sig selv som vegetarer. På samme måde er der også et betragteligt antal danskere, der ikke kalder sig vegetarer, men ofte fravælger kødet. 40,2 % har en kødløs dag mindst én gang om måneden, og 16,8 % dropper kødet mindst én dag om ugen.

”Undersøgelsen viser, at der faktisk er rigtig mange danskere, der opfatter sig som vegetarer og lever overvejende vegetarisk”, siger formand for Dansk Vegetarforening, Sune Borkfelt.

”Desuden viser tallene, at mange har et positivt indtryk af vegetarernes livsstil. Det har stor betydning i et land, hvor mange vegetarer stadig må leve med fordomme – f.eks. at det er farligt at lade børn vokse op som vegetarer. Det viser, at der mangler anerkendelse af, at mange familier gerne vil leve uden kød, og konstruktiv vejledning, som kan hjælpe dem.”

Han tilføjer, at undersøgelsen viser, at både restauranter og supermarkeder har et væsentligt større kundegrundlag for at udvikle og tilbyde nye vegetariske retter og produkter, end de formentlig selv er klar over.

Jo ældre danskerne bliver, jo tungere vejer sundheden som argument, i modsætning til klimaet. Blandt de unge (15-34 år) peger 24 % på klimaet og 28 % på egen sundhed, men blandt de ældre (55-74 år) peger kun 9 % på klimaet og hele 46 % på egen sundhed.

Desuden øges klima-argumentets vægt i takt med størrelsen på den by, man bor i: Jo længere ude på landet danskerne bor, des mindre anerkender de klimaet som en grund til at spise mindre kød. Med undtagelse af Vestjylland: Her peger 25 % på klimaet, mens kun 17 % peger på egen sundhed.

Undersøgelsen er den første af sin art i Danmark, hvor det i mange år har været uklart, hvor mange vegetarer, der er. Til sammenligning har undersøgelser vist, at der er 9 % vegetarer i Tyskland og Schweiz, 6 % i England, 3 % i Sverige og 2 % i Norge.

Undersøgelsen er baseret på interviews med 981 repræsentativt udvalgte danskere mellem 15 og 74 år, udført i uge 34, 2010. Spørgsmål vedrørende analyse og fortolkning kan rettes til Lars Aarup fra FDB Analyse på tlf. 39 47 00 66.

For yderligere kommentarer eller interviews kontaktes Dansk Vegetarforenings formand Sune Borkfelt på tlf. 40 58 64 18 eller presse (a) vegetarforening.dk.

Find evt. flere oplysninger om DVF på www.vegetarforening.dk

Dansk Vegetarforening (DVF) er stiftet i 1896 og har således en over hundrede år lang historie bag sig. Foreningen har blandt andet til formål at oplyse om, og fremme udbredelsen af, vegetarisk levevis og at gøre det lettere at være vegetar i Danmark.

Dansk Vegetarforening udgiver løbende et gratis e-nyhedsbrev, som enhver kan tilmelde sig på foreningens hjemmeside. Desuden udgives 4 gange om året medlemsbladet Vegetaren, som belyser diverse emner af relevans for vegetarisk levevis og for foreningens øvrige formål.